آگاهي و احتياط
دهه جهاني ايمني
كاريكاتور
بدون شرح
  • بدون شرح 1395/4/13 يكشنبه
    انسان ، راه ، خودرو
تصادف
  • تصادف 1395/4/12 شنبه
    تصاويرممكن است براي همه مناسب نباشد
فرهنگ ايمني
سه شنبه 25 آبان 1395 راه‌هاي مبارزه با ويروس كشنده تصادف

تصور كنيد يك ويروس مهلك سراسر جهان را در برگرفته و هرروزه عده‌اي از انسان‌هاي بي‌گناه را به كام مرگ روانه مي‌كند، اين ويروس آن‌قدر مهلك است كه فقط در كشور خودمان سالانه چيزي در حدود ۱۷۰۰۰ نفر را قرباني خود مي‌كند.

شايد غيرواقعي به نظر نرسد اگر در چنين شرايطي انتظار داشته باشيم مانند فيلم‌هاي هاليوودي و آخر زماني تعدادي انسان آگاه به شرايط در پي از بين بردن ويروس گام بردارند، طبيعي است كه در چنين شرايطي مهم‌ترين اولويت تمام جوامع از بين بردن اين ويروس و كاهش تعداد قربانيان اين موضوع باشد.

بخش جالب ماجرا آنجاست كه چنين هيولاي خون‌خواري به‌راستي وجود دارد، در زندگي تك‌تك ما ريشه دوانده است و حضوري بسيار پررنگ دارد، هرساله هم فقط در ايران سالانه ۱۷۰۰۰ نفر را قرباني مي‌كند اما نه‌تنها اولويت اول جامعه از بين بردن آن نيست كه كمك چنداني هم به گمناماني كه با آن مبارزه مي‌كنند نمي‌شود.

چه تفاوتي دارد كه يك ويروس كشنده باشد و يا تلفات و سوانح جاده‌اي زماني كه هر دو افراد بي‌گناه زيادي را قرباني خود مي‌كنند، چرا نبايد كاهش اين تلفات اولين اولويت جامعه باشد؟ و چرا رسانه‌هايي كه دراين‌بين تلاش مي‌كنند بافرهنگ سازي نقش خود را در افزايش فرهنگ ايمني ايفا كنند موردحمايت قرار نمي‌گيرند؟ و مهم‌تر از اين‌ها، در اين شرايط چه مي‌شود كرد؟

محمدرضا كامياب كارشناس حمل‌ونقل و استاد دانشگاه سال‌هاي سال است كه در اين حوزه فعاليت دارد، به همين دليل براي يافتن پاسخ سوا لاتمان به سراغ ايشان رفتيم.

محمدرضا كامياب بحث خود را با ارائه راه‌حل و به اين صورت آغاز كرد: يكي از اقداماتي كه به نظر بنده در اين مورد راهگشا باشد اين است كه صداوسيما و يا رسانه‌هايي مانند شما يك گاه‌شمار تلفات جاده‌اي در نظر بگيريد و آمار تلفات و سوانح را هرروزه اعلام كنيد، اين گاه‌شمار به‌نوبه خود مي‌تواند حساسيت‌زا باشد و دراين‌بين هركس كه اين گاه‌شمار را ببيند و كاري از دستش بربيايد مطمئناً در خصوص كند كردن اين ارقام اقدام خواهد كرد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: از سوي ديگر اگر اين به‌اصطلاح ساعت كه ميزان تلفات جاده‌اي را نشان مي‌دهد، تند بچرخد به اين معني است كه افراد مسئول در اين بخش وظيفه خود را به‌درستي انجام نداده‌اند و اين خود يك وضعيت كنترلي به همراه دارد.

كامياب بر اهميت فعاليت‌هاي فرهنگي تأكيد كرد و گفت: نكته ديگري كه دراين‌بين مطرح است اين است كه فعاليت‌هاي رسانه‌اي و فرهنگي در راستاي كاهش تلفات احتياج به هزينه و سرمايه‌گذاري دارد، به‌هرحال رسانه‌ها بدون داشتن منابع مشخص نمي‌توانند به فعاليت خود ادامه بدهد، در همه جاي دنيا شرايط به‌گونه‌اي است كه شركت‌هاي بيمه باكمال ميل در اين حوزه تبليغات مي‌كنند، چراكه هرچه تلفات و سوانح جاده‌اي كمتر باشد سود شركت‌هاي بيمه بيشتر و بيشتر مي‌شود، به‌عنوان‌مثال در استراليا براي انجام كار فرهنگي در حوزه سوانح هيچ احتياجي به جستجو و پيدا كردن يك حامي مالي نيست، بلكه شركت‌هاي بيمه اين مسئوليت را با آغوش باز مي‌پذيرند.

اين كارشناس حمل‌ونقل گفت: اين مسئله علاوه بر تزريق سرمايه در حوزه رسانه‌ها باعث رقابت بين شركت‌هاي بيمه‌اي و افزايش رفاه كاربران بيمه‌اي نيز مي‌شود و همچنين سود ديگري نيز به‌عنوان تبليغ براي شركت‌هاي بيمه به همراه دارد، به‌عنوان‌مثال زماني كه بيمه ايران در يك روزنامه سرمايه‌گذاري مي‌كند، براي خودش هم تبليغ مي‌شود و مشتري‌هاي اين شركت نيز افزايش پيدا مي‌كند.

اما متأسفانه در كشور ما چنين مسئله‌اي اتفاق نمي‌افتد و حتي انتظارات به‌گونه‌اي است كه بخش حمل‌ونقل بايد اين سرمايه‌گذاري‌ها را انجام بدهد.

كامياب دنباله سخن را گرفت و گفت: مسئله بعدي آموزش‌وپرورش و دانشگاه است، وزارت علوم دوازده سال روي افراد سرمايه‌گذاري مي‌كند كه زماني كه فرد وارد سن كار مي‌شود بتواند وارد فضاي كار بشود و توانايي كار كردن را داشته باشد، حال اگر اين افراد در هر سن و سالي در يك سانحه رانندگي فوت كرد اين‌يك ضرر بزرگ براي نظام آموزشي كشور است.

او ادامه داد: با توجه به اين شرايط آموزش‌وپرورش مي‌تواند نقش تعيين‌كننده‌اي داشته باشد، هم ازنظر مالي و هم ازنظر آموزش، به اين معنا كه مي‌شود در كتاب‌هاي آموزشي مطالبي را براي بارور شدن ذهن كودكان گنجاند و آموزش را از سنين پايين شروع كرد و حتي رسانه‌هايي مانند تين‌نيوز هم كه در اين زمينه فعال هستند مي‌توانند با آموزش‌وپرورش وارد مذاكره بشوند و بسته‌هاي آموزشي‌اي براي كودكان تهيه كنند.

منطقي‌ترين و بهترين راه براي حل بحران سوانح جاده‌اي اين است كه فرهنگ ترافيكي را طي ۱۲ سالي كه كودكان در اختيار آموزش‌وپرورش هستند منتقل كرد.

كامياب گفت: عين همين اقدامات را نيز مي‌توان در دانشگاه‌ها و در بين نخبگاني كه در پي كسب علوم دانشگاهي هستند پياده كرد، اين افراد تحصيلات اوليه را به پايان رسانده‌اند و سرمايه‌گذاري‌هاي بسياري روي آن‌ها صورت گرفته لذا بهترين موقعيت را براي آموزش و فرهنگ‌سازي دارند، بر اساس آمار بيشترين تلفات در سوانح مربوط به جوانان است، جواناني كه اگر به تحصيلات آن‌ها مراجعه كنيم متوجه مي‌شويم اكثراً دانشجوي دوره‌هاي مختلف دانشگاهي هستند و اين علاوه بر خسارت‌هاي معنوي به‌نوعي هدر رفتن سرمايه‌هاي مالي كشور نيز است.

او اضافه كرد: مورد بعدي اقدامات بهداشتي را شامل مي‌شود، وزارت بهداشت و درمان يكي از مجموعه‌هايي است كه بيشترين ضرر را از سوانح جاده‌اي متحمل مي‌شود، با افزايش تلفات نياز به پرستارها و دكترها و داروهاي بيشتري افزايش پيدا مي‌كند، تعداد بيمارستان‌ها و تخت‌هاي بيمارستاني بايد بيشتر شود، همه و همه اين موارد درگرو تعداد سوانح و تلفات است، لذا وزارت بهداشت مي‌تواند به‌طور مستقيم و غيرمستقيم در بعد فرهنگ‌سازي هزينه كند.

كامياب ادامه داد: در اين مورد خاص نبايد از بخش خصوصي انتظار زيادي داشت چراكه بخش خصوصي‌اي كه كلينيك ساخته، دستگاه‌هاي مختلف خريداري كرده و كاركناني استخدام كرده است براي كم شدن مشتري تلاش بكند، به همين خاطر بايد به سراغ دولت رفت، درواقع دولت موظف به حفظ سرمايه‌هاي خود است.


تين نيوز - ادامه دارد

بيشتر
جمعه 8 ارديبهشت 1396  
آگاهي و احتياط
دهه جهاني ايمني
كاريكاتور
بدون شرح
  • بدون شرح 1395/4/13 يكشنبه
    انسان ، راه ، خودرو
تصادف
  • تصادف 1395/4/12 شنبه
    تصاويرممكن است براي همه مناسب نباشد
فرهنگ ايمني
Daneshamouz.mrud.ir - 2015
صفحه اصلی دانش آموز | بازگشت |
Guest (MrtGuest)


Powered By Sigma ITID.